1

Magisk upplevelse

Jag och Stephan konstaterade i bilen på väg upp till Anacortes därnånstans 4.30 på morgonen att vi verkligen förtjänar att få se lite späckhuggare för de 2-3 ynka timmarna vi fick i sömn den natten. Och jäklar vad vi blev belönade. Vi fick inte bara se flera örnar, sälar, en delfin, och en oskygg hjort, vi fick till och uppemot TJUGO stycken späckhuggare. Till och med guiderna blev exalterade över hur många vi fick se.
 
Hela lördagförmiddag var vädret dåligt och vi var riktigt trötta och slita. Men belöningen kom på eftermiddagen. Solen kom upp och till en början kom det förbi en ensam späckhuggare som tydligen skulle vara en av de äldre i hela området. Hon svängde dessutom plötsligt in mot vårat håll. Då drog vi alla snabbt ihop våra kajaker så att vi satt ihop som en stor flotte. Hon svängde dock under vattnet och kom upp ett par hundra meter bort på vår högra sida istället.
 
Efter att hon hade simmat förbi så började det komma större flocker av både äldre och yngre späckhuggare. Jag är så trött och sliten nu att jag inte orkar skriva om helgen mer utförligt. Men jag är SÅ glad över att vi for och denna erfarenhet var helt magisk. Man är INTE kaxig när man sitter i en liten kajak på havet när en massa späckhuggare glider förbi bara ett par hundra meter bort. 
 
Alla bilder på späckhuggarna är screenshots jag tog lite snabbt från de videos jag lyckades göra, därav lite halvkass skärpa.
 
 
1 Anonym:

Hej Simon!
Hittade till din blogg och tänkte om du har lust att svara på lite frågor :)
Det är nämligen så att jag just nu är au pair i LA(tidigare ett år i Virginia) och är i rematch. Jag har nu hittat en familj som verkar vara jättebra, i Seattle. Jag har varit så inställd på att jag ska spendera ett år i Kalifornien så det känns lite svårt att se mig nån annan stans. Kalifornien är ju verkligen något speciellt och jag gillar verkligen livsstilen här i södra Kali, stränderna och värmen. Men jag tror att jag kanske måste försöka ställa in min hjärna på att jag kanske måste åka härifrån, kanske till Seattle, och nu undrar jag om du kan berätta lite om hur du tycker det är däruppe i norr. Ser också att du varit på många ställen i landet och har en del att jämföra med. Jag är säker på att vart jag än skulle hamna skulle det bli bra och jag skulle gilla vilken stad jag än kom till, men det är just det här med Södra Kali som känns lite speciellt.
Min email är [email protected] om du har lust att svara där :)
Hur var det att komma hem förresten?
Taaack! :)