3

I did it

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Overklig och obeskrivlig känsla. Jag är så glad att jag gjorde det. Hade det inte varit så pass dyrt som det är, så hade jag gjort det igen.
 
1 Mor:

Så coolt!! Du borde förstora vissa bilder ;)

2 Emil:

Verkligen vågat av dig, och vilken känsla det måste ha varit av att ha klarat av det! :)

Svar: Skulle göra om det så många gånger om det inte var för det faktum att det är så snorigt dyrt!
Simon Engberg

3 Kille som vill åka au pair:

Tja! Jag är en kille som vill åka au pair när jag slutar gymnasiet! Jag har läst din blogg och den är riktigt bra eftersom den gör mig allt mer sugen på att åka. Men om jag ska söka au pair, när ska jag börja med allt? Jag tar studenten 2015 och har tänkt mig att kanske jobba någon månad för att tjäna lite pengar till resan. Jag har några frågor och det skulle vara snällt om du kunde svara!
• Är det många killar som söker?
• Har du lärt dig och känna många där som är både tjejer och killar från Sverige och USA
• Behöver man vara riktigt bra på engelska innan man åker? Man blir väl bättre med tiden?
• Får man bestämma vilken ort man vill åka till?
• Jag är själv väldigt sportintresserad, klarar man sig på veckopengen om man vill kunna kolla på matcher och annat?
• Har du några bra tips och ord till en kille som är sugen på att åka? :)
Mvh!!

Svar: Tjena! Fan va härligt o höra!Jag själv skickade iväg min ansökan några veckor innan jag tog studenten. Som "tur" var så fick jag inte en värdfamilj föräns mot slutet av sommaren. Så jag hann jobba ihop en rätt bra budget på Inter Sport under hela sommaren innan jag väl for iväg i september. Jag skulle rekommendera dig att göra samma sak, för du kommer att spendera en hel del pengar, det gör nog varenda au pair till en början!

Vi killar är absolut en minoritet i au pair-världen, men som tur var har jag stött på förvånansvärt många manliga au pairer här. Särskilt svenskar, tyskar och fransmän. Visst är det skoj att det är många brudar som är au pairer, men man behöver killkompisar med, annars överlever man inte. Inte jag iallafall!

Är du mer än godkänd i engelska i skolan så ska det inte vara några problem alls.

Ort kan du inte bestämma. En värdfamilj från bokstavligen vart som helst i USA kan visa intresse för dig och sedan är det upp till dig om du vill matcha med dem eller inte.

Jag kom också hit som sportintresserad och jag är helnöjd över vad jag fått uppleva här borta i form av matcher i de allra högsta ligorna. MLS och MLB är i regel lite billigare att fara och titta på. NBA är lite dyrare. De dyraste att gå och se live är NHL och NFL. Jag har klarat mig med min lön utan några problem alls.

Är du intresserad tycker jag att du ska ta och slänga iväg en ansökan, du har ju inget att förlora på det. Det kostar ingenting föräns du väl bestämmer dig för att matcha med en värdfamilj. :)

Ha det gott!
Simon Engberg