6

Trick or treat

 
Idag tog jag med Josh och for till några bekanta ett par kvarter bort för att följa med ut då de gick runt och knackade dörr med ett "trick or treat". Medans de andra vuxna stod kvar och väntade vid vägen utanför husen så följde jag med Josh fram till dörren för och se till att allt gick rätt till. Får han göra som han vill, så tar han hela godisskålen som husägaren håller fram. Det skulle ju iförsig vilken unge som helst vilja göra. Men grejen med Josh är att han verkligen GÖR de saker han vill göra. Oavsett konsekvenserna. Vid ett hus var han till och med på väg att gå in och titta runt hur de bodde, iklädd sin scream-mask. Inte så värst uppskattat.
 
 
 
Stannade igår vid ett rödljus och föraren i bilen bakom mig var en ung kvinna. Sneglade bak litegran i sidospegeln och såg att hon såg rätt söt ut. Några sekunder senare ser jag hur hon borrar in ett finger i näsborren och trycker upp vad det nu är hon hittar, i käften. Sötheten försvann.
 
 
 
Nu är jag ledig fram till lördag eftermiddag. Tack för det.
1 Emil:

Verkligen älskar din blogg och att du håller den uppdaterad varje dag, det är så otroligt intressant att läsa!

Hur är det med halloween där, är det en stor högtid där? :)

Svar: Riktigt kul o höra att du tycker det, sånt som gör det mer motiverande att blogga! Ser att du själv planerar på att hoppa på samma äventyr, grymt!
Det känns nästan som att alla högtider o traditioner är snäppet större här. Men det är ju lite USA i ett nötskal; "lite större, lite bättre"
Simon Engberg

2 Mor:

Haha, vilken puma ;)

Svar: Ja men eller hur, upphetsande med snorkråkor
Simon Engberg

3 Madeleine:

Hej! Jag har precis betalat in anmälningsavgiften till sts för att åka som au pair till USA. NERVÖST!
Har nog läst alla au pairbloggar jag kan hitta men fastnade lite extra för din!
Jag hoppas du kanske skulle kunna svara på ett par frågor som dykt upp. Det bara snurrar tankar hela tiden!
Vilka fördelar/nackdelar är det att ha barn i åldern som du har?
När du valde familj, brydde du dig då mycket om vart de bodde? Kan tänka mig att om man får kontakt med en familj som bor i en liten håla mitt ute i ingenstans så kanske man väljer bort den.. Just för att kunna fylla sin fritid med så mycket som möjligt!

Svar: Oh men härligt! O vad kul att du fastnade just här! Just värdbarnen i min familj är ju mycket äldre än vad genomsnittet är. Storasystern i värdfamiljen som är 15 år tar jag ju inte direkt hand om, hon är ju som sagt 15 bast. 12 åringen som jag tar hand är ju inte som vilken 12-åring som helst med tanke på hans autism. Så det är en jättesvår fråga. Jag är dock glad att han är så pass gammal, han blir lättare att kontrollera desto äldre han blir.

Som i princip alla andra som söker som au pair så hoppades jag ju såklart på en matchning i varma Kalifornien eller Florida. Såhär i efterhand är jag dock riktigt glad att jag hamnade här uppe i Seattle. Perfekt stad. De flesta värdfamiljer som söker en au pair brukar oftast bo i en storstad eller i en förort till en storstad. Jag har däremot en dansk tjejkompis som hamnade mitt i en liten stad som heter Fruitland i Idaho. Hon var den enda au pairen i hela området. Men hon hade en toppen värdfamilj och reste massor så hon hade ett toppenår.

Det absolut viktigaste är hur värdfamiljen är, för man måste kunna känna sig som hemma! Hoppas det svaret duger!
Simon Engberg

4 Madeleine:

Vad kul att du trivs så bra! Tack för svaret!
Jag har varit i Seattle ett par gånger då jag har släkt där. gjorde även mitt projektarbete där! Jag studerade en fördämd flod, klamath river. Låter kanske inte så spännande men gjorde tillsammans med ett par släktingar en liten road trip genom oregon ner till Kalifornien där dammen jag skrev om fanns, iron gate. Helt underbart landskap!

Svar: Du, det låter ju då visst spännande! Fan vilket bra projektarbete! När man har så pass kul under ett projektarbete så kan man ju egentligen inte bry sig så mycket om vad slutbetyget blir! Men med det engagemanget så gissar jag att det gick rätt bra!
Du har förresten fått en kommentar riktad åt dig från Emil här, tänkte bara så du inte missar den! :)
Simon Engberg

5 Emil:

Hej Madeleine!

Kul att du också ska åka som Au Pair!! Jag bara väntar tills jag ska få åka efter skolavslutningen i Juni men har lite frågor till dig angående STS, kontakta mig gärna på [email protected] (Förlåt för att jag tar upp detta i kommentarerna men det är den enda lösningen) Tack! :)

6 Madeleine:

Hehe, ja det va grymt kul projekt:) blev väldigt lyckat med redovisning och allt så jag är nöjd! Fick ju en upplevelse jag aldrig kommer glömma! ☺️
Såg det! Tack :)