6

Just like a movie.

Okej då rullar vi! Mitt första Wall-of-text-inlägg, ta gärna din tid och läs! Lär inte komma fler lika stora inlägg, så du kan vara lugn!
 
JFK-flygplatsen i New York var det sjukaste jag varit med om, mitt flyg stod i en kö bakom 11 andra flygplan innan vi själva fick lyfta, lite skillnad jämfört med Arlanda.. Anlände iallafall med flyget i vackra Seattle igårkväll lite innan klockan 21 på kvällen. Där blev jag upphämtad av pappan i familjen, Matthew, som verkar vara världens goaste och snällaste människa. Han hade med sig Josh, den energiska 11-årige pojken med autism som jag ska ta hand om, samt två stycken andra barn som är nära bekant till familjen. Den 14-årige dottern i min nya familj var hemma och mamman i familjen är borta för helgen, så henne träffar jag först söndagkväll. En av de första sakerna pappan i familjen sa när vi satt i bilen och körde efter den mörka och vackert upplysta vägen mellan Seattle och Mercer Island var följande: "Taking care of Josh is gonna be one of the hardest things you've done, but also the most rewarding." 
När vi kom hem till huset på ön så fick jag frågan om jag var hungrig efter flyget, varpå jag blev bjuden på, så amerikanskt det bara kan bli, en macka med peanutbutter and jelly.
 
Första dagen började med att jag vaknade kring 9 på morgonen och gick ner och värmde en stående lunchlåda till frukost. Sedan kom en tjej vid namnet Danny för att ta hand om Josh medans jag och pappan i familjen for ut på en liten runda med bilen för att visa mig runt på ön, samt Seattle och Bellevue som är de stora närliggande städerna. Han visade var downtown, matbutiker, gym och andra typer av träningslokaler låg. Sedan avslutade vi trippen med lite "groceryshopping". Så nu har jag fått hem lite skinka och ost till mackorna, samt kellogsflingor med jordgubbsbitar i, swedish breakfast!
 
Efter det fick jag följa ut en sväng med Danny som tog hand om Josh. Vi tre for på Starbucks varpå hon bjöd mig på en kaffe och en panini. Senare på kvällen bjöd pappan Matt ut mig på middag på Red Robin i Bellevue med Josh. Servitrisen där var tydligen svensk i grund och botten via sina mor- och farföräldrar, men hade bott i USA i hela sitt liv. Hon tyckte det var asballt att träffa en helsvensk och var fruktansvärt trevlig och gav mig 7 st provexemplar på olika dressingar bara för att jag inte visste vad jag skulle ta till maten!
 
Nu ligger jag i sängen efter en allt annat än lugn dag. Autism är verkligen en fascinerande funktionsnedsättning och den där meningen som pappan sa till mig i bilen är på min näthinna hela tiden och jag tror på den till fullo. Jag verkligen beundrar alla i familjen, nannyn Danny och alla andra nära bekanta som brukar ta hand om Josh. De gör ett väldigt bra jobb! Jag är helt imponerad av fadern Matt över hur han hanterar alla situationer, särskilt över de utbrott som sker in public då människor tittar snett på Josh. Jag inser att det kommer krävas mycket tid, tålamod och mod för detta jobb. Det kommer bli allt annat än lätt och jag står inför mitt livs utmaning. Josh är långt där inne en obeskrivligt smart pojke. Det märks då han har sina mer lugna stunder. Jag lär aldrig sluta förvånas och imponeras över de saker han gör. Ett exempel är att han, utan att ens titta upp på vägen, kan säga i varje korsning om man ska köra rakt fram, höger, eller vänster, om han vet vart man ska någonstans.
Allt är så overkligt. Detta känns som en film. Här slänger jag iallafall upp lite bilder på mitt nya rum för det nästkommande året!
 
 
Lite uppgradering jämfört med min 90cm säng hemma i Piteå! Går även att vika upp sängen mot väggen om man vill ha mer utrymme.
 
 
Bilden tagen från sidan av min säng, första dörren till vänster är en stor garderob, dörren därefter ett litet förråd, längre bort har jag en egen toalett och dörren längst bort i hela gången kan jag stänga igen ifall jag vill vara ifred. Bor med andra ord i ett hotellrum.
 
 
Min alldeles egna toalett med dusch osv.
 
 
Den del av bakgården som syns ur mitt fönster då jag drar upp persiennerna på morgonen.
 
Tack för mig och godnatt/godmorgon!
1 Far o Eva:

Skönt höra att du blivit väl mottagen. Det är bra att du insett att jobbet är en utmaning. Men vi vet att du har alla förutsättningar fixa detta. Ett tips på vägen, håll huvudet kallt och låt hjärtat vara med. Vi tror på dig. Far och Eva

2 Erika H:

Hello Simon! Tror som din far, detta kommer du att fixa! Vilket äventyr! All lycka, följer din framfart här på bloggen :) kram x-fröken

3 Mor:

Vilken klok kille du är, jag blir stolt när jag hör dina resonemang och tankar! Du gick in i detta med ganska öppet sinne och nu får du en bild av vad som krävs och förväntas av dig. Oavsett vad som väntar runt hörnet så känns det lugnt, med ditt sätt att vara och med din personlighet så kommer du att fixa detta!

Du bor riktigt nice! Det är inte bara din 90's säng som är uppgraderad :)
Vad fint att dom tillgodoser dina svenska vanor och behov, allra helst nu i början innan du acklimatiserat dig. Fast den där mackan, den vete tusan.. ;)
Kram

4 Moster J:

Vilken utmaning för dig, men det fixar du! Alla erfarenheter är bra att ta med sig i livet :) kram på dig!

5 Emmy.p:

Åh vad härligt!! Lycka till nu! :)

6 Far mfl:

Hälsningar från farmor, farfar, Lars och Sara som önskar dig lycka till efter att farsan visat din blogg på tv:n.