3

Går på Seattles gamla gator

Igårkväll landade dem här. Mannen som jag nu både växt om och blivit tyngre än, och hans kvinna! Jag snackar förstås om farsan och Eva! Trots att jag inte sett dem i person på mer än 8 månader så kändes det ändå som att jag nyss träffade dem. Blev exakt samma effekt som då jag träffade jocke o company nere i florida och även då morsan och matte kom hit. Men lika jäkla glad blir jag ju för det! 

Igår gick vi som snabbast igenom Pike Place Market och sedan landade vi på Hard Rock Café där vi käkade middag. Jag käkade inte mycket alls. Så jag tog en doggybag och gav resterna till en hemlös som stod på gatan en bit utanför restaurangen. Sedan skjutsade jag hem dessa två jetlaggade luleåbor till sitt hotell innan jag också begav mig hemåt.
 
Idag for vi tre ut på Seattle's guidade tur i underjorden. För att inte göra blogginlägget för långt så tänker jag inte skriva ut hela Seattle's historia. Men kort och gott kan man säga att när Seattle grundades så var det en stad som drabbades av mycket översvämningar. När sedan en svensk kille olyckligtvis lyckades bränna ner nästan hela Seattle då han kokade lim, så bestämde de sig för att bygga om hela Seattle's gator drygt 10 meter högre upp än tidigare. På många ställen så har de ej fyllt igen marken där de gamla kvarteren låg. Så med den här turen så fick vi tillgång till att gå ner under jorden och gå på några av gamla Seattle's gator. På vissa ställen kunde man se upp och se folk som går på dagens gator. Riktigt ballt.
 
Vi avslutade dagen med en stor, mexikansk middag hemma hos min värdfamilj.
 
 
 
1 Sofie:

Vad är det för guidad tur? Hade tänkt ta mig till Seattle när jag åker till USA och det skulle vara kul att gå ner på de gamla gatorna :)

Svar: Man får veta hur Seattle byggdes upp.. och revs ner.. och sedan byggdes om på nytt! Riktigt intressant! När ska du hit?
Simon Engberg

Det låter riktigt intressant! Jag åker till USA 2 september och nåra dagar senare till San Francisco där jag ska bo.

Svar: Men vad härligt! San Fransisco är en stad jag har på min bucketlist att fara till nån gång! Det känns som en måste-se-stad!
Simon Engberg

3 Sofie:

Ja, verkligen! Mina värdföräldrar säger (med risk för att vara liite partiska) att det är USA:s bästa stad så tror verkligen den är värd ett besök :)